Dobrostan zwierząt dla wielu konsumentów w Niemczech jest bardzo ważnym tematem. Ankieta przeprowadzona na potrzeby naszego
raportu zrównoważonego rozwoju pokazała, że dobrostan zwierząt jest istotny dla naszych klientów. Nasz zaangażowany zespół pracuje w ALDI Nord nad tym,
aby krok po kroku osiągać widoczne postępy.
W Niemczech Dział Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa (CR) ALDI Einkauf zajmuje się różnymi zagadnieniami dotyczącymi dobrostanu zwierząt. Wymagające zadanie, ponieważ prawie żadna kwestia zrównoważonego rozwoju nie jest tak emocjonalnie omawiana jak ta. Wyzwania są kompleksowe, zadania zróżnicowane. Każdy dzień jest inny: rozmowy z dostawcami, organizacjami pozarządowymi i stowarzyszeniami, udział w spotkaniach inicjatyw i grup roboczych, a także intensywna współpraca z innymi działami ALDI Einkauf. Tam również wielu naszych kolegów pracuje nad tym, aby osiągać kolejne postępy w zakresie dobrostanu zwierząt – na przykład Dział Zakupów, który przekazuje dostawcom nasze wspólnie opracowane wytyczne. Także Dział Marketingu i Komunikacji, odpowiada na zapytania mediów i klientów oraz opracowuje nowe pomysły informowania naszych klientów o ulepszonych standardach dot. dobrostanu zwierząt uwzględniających nasze produkty. Dział Jakości również pomaga nam dzieląc się z nami swoją fachową wiedzą. Regularnie konsultujemy się z naszymi kolegami z innych krajów w celu wymiany doświadczeń i pomysłów.
„Osiągnęliśmy już wiele. Według Fundacji Alberta Schweitzera nasza polityka zakupowa dot. dobrostanu zwierząt jest jedną z najbardziej kompleksowych na niemieckim rynku. Nasze postępy nasi klienci mogą zobaczyć bezpośrednio na produkcie: na przykład nasza nowa marka własna Fair & Gut czy też certyfikat ochrony zwierząt przyznawany przez Niemieckie Towarzystwo Ochrony Zwierząt.“
Dr. Christina Fries-Henrich, Kierownik CR, ALDI Einkauf
Na początku 2018 roku wprowadziliśmy nową markę własną Fair & Gut. W tej marce oferowane są w Niemczech wybrane świeże produkty mięsne z ulepszonej hodowli zwierząt. Ta marka własna łączy w sobie różne certyfikaty dotyczące dobrostanu zwierząt i ich standardy, które przekraczają ustawowe przepisy dot. warunków hodowli zwierząt. „Fair & Gut“ oznacza
Początkowo wprowadziliśmy w tej marce własnej sześć produktów drobiowych. Spełniają one kryteria poziomu wejściowego certyfikatu “Dla lepszej ochrony zwierząt” Niemieckiego Towarzystwa Ochrony Zwierząt. Oznacza to między innymi: więcej miejsca, snopki słomy i kamienie do dziobania w kurniku, dostęp do ogrodu zimowego oraz karmienie paszą wolną od GMO. Zewnętrzne niezależne jednostki certyfikujące sprawdzają regularnie przestrzeganie tych kryteriów. Nasz asortyment będziemy stopniowo wzbogacać o kolejne artykuły w tej marce.
Nasze starania na rzecz dobrostanu zwierząt obejmują również nasze kosmetyki – od końca 2017 roku stopniowo oznaczamy nasze wegańskie kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała znakiem ekologicznym – Vegan przyznawanym przez Towarzystwo Wegańskie (Vegan Society). Nasz pierwszy produkt to mydło w płynie marki Biocura w opakowaniu uzupełniającym.
Od 2015 jesteśmy członkiem Leather Working Group (LWG)*. Celem LWG jest m.in. zapewnienie transparentnych warunków w garbarniach oraz u pośredników, jak również kształtowanie ich w sposób bardziej zrównoważony. W celu dalszej poprawy identyfikowalności skóry, w 2016 r. przystąpiliśmy do grupy roboczej LWG – Animal Welfare Subgroup (AWG), której celem jest objaśnianie w łańcuchu dostaw najważniejszych aspektów dot. dobrostanu zwierząt.
We wrześniu 2017 roku w ofercie wybranych sklepów w Niemczech znalazło się “Świeże mleko alpejskie” marki Meierkamp, które certyfikowane jest zgodnie z kryteriami poziomu wejściowego certyfikatu “Dla lepszej ochrony zwierząt” Niemieckiego Towarzystwa Ochrony Zwierząt. Jest to projekt pilotażowy, który realizujemy we współpracy z dostawcą oraz Niemieckim Stowarzyszeniem Ochrony Zwierząt. Mleko pochodzi z gospodarstw leżących na przedgórzu alpejskim oraz w regionie Allgäu, które spełniają nasze wysokie kryteria jakości i dobrostanu zwierząt. Już trzy miesiące później sprzedaż certyfikowanego mleka została rozszerzona o wszystkie niemieckie sklepy. Ponadto w asortymencie ponad połowy naszych sklepów mamy również „Mleko pastewne” marki Meierkamp. Od 2018 roku posiada ono certyfikat “Dla lepszej ochrony zwierząt” zgodny z kryteriami poziomu premium.
„Kura i kogut!“, to nazwa projektu pilotażowego dot. hodowli piskląt płci męskiej – tzw. kogucików – w produkcji jaj. Od sierpnia 2017 roku realizujemy ten projekt wspólnie z dostawcą. Zwykle po wykluciu koguty nie są hodowane na fermach niosek, ponieważ nie dają tyle mięsa, co ich odpowiedniki płci żeńskiej. Jaja z projektu „Kura i kogut!“ pochodzą od kur niosek z chowu ściółkowego, gdzie hodowani są również ich „bracia”. Kupując jaja z projektu „Kura i kogut“ nasi klienci wspierają nasze zaangażowanie na rzecz dobrostanu zwierząt w produkcji jaj. Jaja z naszego projektu pilotażowego można znaleźć w dwóch niemieckich spółkach regionalnych. Można je rozpoznać dzięki efektownemu opakowaniu.
Raz w roku aktualizujemy naszą niemiecką politykę zakupową dot. dobrostanu zwierząt, w której podsumowujemy wszystkie nasze wymagania. W ten sposób regularnie wdrażamy nowe środki i cele. Także w 2017 roku wyznaczyliśmy sobie nowe cele, m.in.:
W 2017 roku przeprowadziliśmy również kolejne szkolenie dla kupców dotyczące dobrostanu zwierząt.
W ciągu ostatnich lat opracowaliśmy tzw. obszerny „wykaz negatywny”, który wyklucza sprzedaż danych towarów, które nie są zgodne z naszymi standardami w zakresie dobrostanu zwierząt. W 2017 roku lista została rozszerzona o następujące punkty:
W wegańskim rankingu supermarketów przeprowadzonym przez Fundację Alberta Schweitzera, ALDI Nord Niemcy zajęło trzecie miejsce. Miejsce to zawdzięczamy przede wszystkim naszej rozszerzonej ofercie wegańskiej i marce własnej „Mein Veggie Tag”.
*Leather Working Group
Celem Leather Working Group jest opracowanie i utrzymanie protokołów, które oceniają kompatybilność ze środowiskiem naturalnym i wydajność producentów skóry oraz wspierają zrównoważone i odpowiednie praktyki w zakresie ochrony środowiska w przemyśle skórzanym. Grupa dąży do poprawy przemysłu skórzanego, koncentrując się na priorytetach środowiskowych, podkreślając najlepsze praktyki (Best Practices) i proponując wytyczne dla ciągłego doskonalenia w obszarach takich jak zużycie energii i wody, zarządzanie chemikaliami i identyfikowalność.