[GRI 302/103-1, 305/103-1] Codziennie dostarczamy towary z naszych centrów logistycznych do sklepów, aby klienci mogli się cieszyć zaopatrzonymi półkami w świeże produkty. Transporty te przeważnie realizujemy we własnym zakresie. W 2017 r. w skali całej Grupy Przedsiębiorstw transportowaliśmy pomiędzy naszymi 73 centrami logistycznymi i ponad 4.700 sklepami towary obejmujące około 31 milionów europalet. Transporty te wiążą się z emisjami gazów cieplarnianych. W związku z tym podejmujemy się wszelkich starań, aby uczynić naszą logistykę możliwie jak najmniej szkodliwą dla klimatu.
[GRI 302/103-2/3, 305/103-2/3] Naszym celem jest ciągłe zwiększanie wydajności naszej logistyki towarowej, w szczególności obniżanie kosztów transportu, które zwiększają się wraz ze wzrostem obrotów. Nowoczesne koncepcje logistyczne pomagają nam w łączeniu strumieni towarowych, a także w wybieraniu optymalnych dróg transportowych. Odległość pomiędzy centrum logistycznym a sklepem wynosi średnio 88 km. Dodatkowo obniżamy nasze zapotrzebowanie na paliwa napędowe i zmniejszamy emisje gazów cieplarnianych poprzez montowanie spoilerów dachowych zmniejszających opór powietrza naszych pojazdów transportowych oraz przez stosowanie ogumienia o niskim oporze toczenia. Ponadto zwracamy uwagę, aby samochody ciężarowe ALDI Nord opuszczały nasze centra logistyczne tylko w pełni załadowane, a np. w Holandii prowadzimy dla kierowców szkolenia z zakresu ekonomicznego prowadzenia pojazdów.
W 2017 r. w Niemczech testowaliśmy alternatywne napędy do naszych pojazdów transportowych. Zamiana nie jest aktualnie planowana. W przypadku naszej floty samochodów osobowych w przyszłości zawierać będziemy krótsze umowy leasingowe, tak by stworzyć młodszą flotę pojazdów. Tym sposobem więcej pojazdów będzie spełniało nowe normy i standardy wartości zużycia i emisji spalin, będą one bardziej ekologiczne.
[GRI 302/103-2] Rozwojem nieszkodliwej dla klimatu logistyki w Niemczech zajmuje się Dział Logistyki ALDI Einkauf we współpracy ze spółkami regionalnymi. W tym celu ze spółkami ALDI w poszczególnych krajach ma miejsce stała wymiana informacji. W maju 2018 r. opublikowaliśmy naszą międzynarodową politykę klimatyczną.
[GRI 305/103-1/2] W 2017 r. w Niemczech jeszcze bardziej rozbudowaliśmy naszą logistykę zaopatrzeniową w kategorii win i win musujących. W tym celu utworzyliśmy węzeł logistyczny łączący strumienie towarowe, który redukuje koszty i emisję gazów cieplarnianych.
[GRI 305/103-1/2] W naszych centrach logistycznych systemy oświetleniowe stanowią znaczną część zapotrzebowania na energię elektryczną (do 50 procent). Dlatego w coraz szerszym zakresie przechodzimy na technologię LED i stosowanie oświetlenia z czujnikiem ruchu. Więcej na ten temat znajdą Państwo w rozdziale "Ochrona Klimatu".
W Niemczech nie zdołano dotychczas w pełni wdrożyć zapowiedzianego w raporcie zrównoważonego rozwoju za rok 2015 systemu zarządzania towarami w logistyce. W pierwszym etapie w niemieckich centrach logistycznych wprowadzany jest system Pick-by-Voice. System ten stanowi podstawę do pełnej rozbudowy w przyszłości. Pick-by-Voice umożliwia przeprowadzenie komisjonowania bez dokumentacji za pomocą sterowania głosem. Jest to rozwiązanie bardziej komfortowe i nie ograniczające pracowników podczas wykonywania swoich zajęć, co ułatwia pracę i zwiększa wydajność. Pracownicy zostali szczegółowo przeszkoleni w obsłudze nowego systemu w ramach prac wdrożeniowych. Dzięki systemowi zarządzania towarami jeszcze lepiej będziemy mogli w przyszłości analizować nasz ruch towarowy. W tym zakresie uruchomiono odpowiedni projekt pilotażowy.
[GRI 302/103-2/3, 305/103-2/3]
Obszar działania: oszczędzanie zasobów
Cel |
Status |
Termin celu |
Zakres celu |
Istotność celu |
---|---|---|---|---|
Sprawdzenie alternatywnych metod napędu do zastosowania w procesach logistycznych |
2017 |
sprawdzenie |
Niemcy |
|
Budowa centrum logistycznego z certyfikatem BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assestment) |
nowy |
2019 |
utworzenie |
Belgia |
Liczba pojazdów na dzień 31.12. według rodzaju pojazdu
2015 |
2016 |
2017 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Liczba samochodów ciężarowych |
Liczba samochodów osobowych |
Pozostałe pojazdy1 |
Liczba samochodów ciężarowych |
Liczba samochodów osobowych |
Pozostałe pojazdy1 |
Liczba samochodów ciężarowych |
Liczba samochodów osobowych |
Pozostałe pojazdy1 |
|
Belgia/Luksemburg2 |
217 |
185 |
8 |
219 |
211 |
8 |
223 |
226 |
7 |
Dania |
56 |
89 |
5 |
56 |
92 |
5 |
52 |
100 |
4 |
Niemcy |
909 |
909 |
74 |
880 |
969 |
75 |
736 |
1.125 |
74 |
Francja |
238 |
314 |
23 |
234 |
349 |
25 |
227 |
349 |
22 |
Holandia |
200 |
188 |
8 |
189 |
201 |
8 |
173 |
211 |
8 |
Polska |
– |
64 |
2 |
– |
82 |
2 |
– |
76 |
2 |
Portugalia |
– |
41 |
1 |
– |
47 |
1 |
– |
55 |
1 |
Hiszpania |
– |
159 |
– |
– |
170 |
2 |
– |
165 |
2 |
Grupa Przedsiębiorstw |
1.620 |
1.949 |
121 |
1.578 |
2.121 |
126 |
1.411 |
2.307 |
120 |
1 Do tej grupy zaliczają się wózki jezdniowe i pojazdy z napędem gazowym.
2 W celu uproszczenia podane dane dot. prawnie niezależnych spółek Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord z Belgii i Luksemburga zostały podsumowane (patrz "Przedmiot raportu").
Zużycie paliw napędowych przez samochody ciężarowe, osobowe i pozostałe pojazdy (w litrach względnie w kilogramach gazu napędowego)
2015 |
2016 |
2017 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Olej napędowy1 (l) |
Benzyna (l) |
Gaz (kg) |
Olej napędowy 1,2 (l) |
Benzyna (l) |
Gaz (kg) |
Olej napędowy1 (l) |
Benzyna (l) |
Gaz (kg) |
|
Belgia/Luksemburg3 |
4.215.607 |
– |
– |
4.322.031 |
– |
– |
4.407.171 |
– |
– |
Dania |
1.513.990 |
– |
913 |
1.480.176 |
595 |
330 |
1.412.919 |
339 |
66 |
Niemcy |
16.335.662 |
7.368 |
21.365 |
16.863.778 |
2.266 |
21.270 |
17.419.921 |
1.698 |
20.655 |
Francja |
5.858.537 |
– |
9.737 |
5.730.617 |
– |
9.828 |
5.913.078 |
– |
10.116 |
Holandia |
3.626.422 |
– |
– |
3.687.240 |
– |
– |
3.526.601 |
– |
– |
Polska |
144.629 |
– |
1.386 |
158.452 |
– |
567 |
180.340 |
– |
1.331 |
Portugalia |
100.883 |
– |
600 |
108.132 |
– |
500 |
120.112 |
– |
300 |
Hiszpania |
404.581 |
– |
– |
415.182 |
– |
2.828 |
423.613 |
– |
4.059 |
Grupa Przedsiębiorstw |
32.200.311 |
7.368 |
34.001 |
32.765.608 |
2.861 |
35.323 |
33.403.755 |
2.037 |
36.527 |
1 Łącznie ze zużyciem oleju opałowego do napędu silników agregatów chłodniczych (poza obszarem Niemiec).
2 Z powodu uzupełnienia zgłoszeń za rok 2016, dane należało częściowo dopasować w stosunku do raportu z roku poprzedniego.
3 W celu uproszczenia podane dane dot. prawnie niezależnych spółek Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord z Belgii i Luksemburga zostały podsumowane (patrz "Przedmiot raportu").