[GRI 417/103-1] W jaki sposób można skutecznie zachęcić do zrównoważonej konsumpcji? Rządy i organizacje na całym świecie zadają sobie to pytanie. Organizacja Narodów Zjednoczonych w swojej Agendzie 2030 poświęca jej jeden z celów zrównoważonego rozwoju (cel 12). Jako wiodący dyskont zaopatrujemy naszych klientów w produkty codziennego użytku. Dlatego zadanie to jest dla nas szczególnie wymagające. Każdego roku w naszych sklepach dokonuje się około 1,2 miliarda zakupów. Naszym celem jest promowanie zdrowego i zrównoważonego stylu życia oraz umożliwienie jak najszerszej grupie odbiorców odpowiedzialnej konsumpcji w przystępnej cenie.
[GRI 417/103-2] Aby informować naszych klientów o społecznych i ekologicznych aspektach naszych produktów korzystamy z różnych narzędzi: w gazetce reklamowej ALDI oraz w ramach naszych działań marketingowych naszym produktom certyfikowanym według standardów zrównoważonego rozwoju często poświęcamy szczególną uwagę. Uwagę naszych klientów kierujemy w naszych sklepach na półki odpowiednio oznakowanych produktów oraz plakaty. Transparentność zapewniamy dzięki widocznemu oznakowaniu na produktach. W tym celu korzystamy zarówno z uznanych certyfikatów zrównoważonego rozwoju, jak i marek własnych. W ramach specjalnych kampanii i projektów podnosimy świadomość dotyczącą poszczególnych wyzwań zrównoważonego rozwoju. Przykładowo w Holandii angażujemy się w temacie uwrażliwiania uczniów na odpady z tworzyw sztucznych. Pracownicy ALDI Nord również są kompleksowo informowani na temat aspektów zrównoważonego rozwoju dotyczących naszych produktów, inicjatyw i projektów.
Kolejną kwestią jest oferowanie naszym klientom odpowiedniego asortymentu wpływającego na zdrowy styl życia uwzględniający aspekty zrównoważonego rozwoju, czyli szeroki asortyment świeżych produktów, takich jak owoce i warzywa, produkty alternatywne, np. zawierające mniej cukru, produkty szczególnych potrzeb żywieniowych, jak również produkty wyprodukowane z certyfikowanych surowców oraz pochodzące z kontrolowanej produkcji.
[GRI 417/103-2] W naszej polityce odpowiedzialności przedsiębiorstwa (CR – Policy) oraz w naszym programie CR na stałe zakorzenione jest promowanie zrównoważonej konsumpcji. Osoby odpowiedzialne za CR z powodzeniem koordynują nasze działania. W tym zakresie ściśle współpracują ze sobą m.in. działy takie jak Komunikacja Korporacyjna, Marketing, Dział Sprzedaży, Dział Zakupów, Dział Jakości oraz Dział Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa
[GRI 417/103-2]
W naszej gazetce reklamowej ALDI w 2017 r. informowaliśmy naszych klientów w ramach różnych akcji i kooperacji o znajdujących się w naszym asortymencie produktach certyfikowanych według standardów zrównoważonego rozwoju. W 2017 r. wiele krajów poświęciło szczególną uwagę przede wszystkim produktom rybnym pochodzącym ze zrównoważonego rybołówstwa, np. Polska wzięła udział w jubileuszowej kampanii MSC 2017 (Marine Stewardship Council); Belgia, Francja i Holandia uczestniczyły w „świadomym tygodniu ryb 2017“.
W ALDI Holandia przez sześć tygodni prowadzono kampanię zrównoważonego rozwoju pod nazwą „Odpowiedzialne zakupy“ (Duurzaamheidscampagne „Verantwoord boodschappen doen“). Produkty pozyskane w sposób zrównoważony były prezentowane nie tylko w gazetce reklamowej, ale również m.in. na plakatach, na regałach, przed sklepami i w radio. Od 2017 r. ALDI Portugalia w ramach koncepcji komunikacyjnej CR uświadamia pracowników i klientów w temacie zrównoważonego rozwoju poprzez portugalską gazetkę reklamową, w ulotkach informacyjnych, wewnętrznych newsletterach lub na plakatach szkoleniowych dla pracowników sklepów. ALDI Francja koncentruje się wyłącznie na gazetce reklamowej umieszczając w niej ramkę informacyjną „ALDI s’engage pour vous“ („ALDI angażuje się dla Państwa“) uświadamiając w ten sposób pracowników i klientów.
Poza tym w naszych nowo przebudowanych sklepach informujemy o naszym zaangażowaniu w ochronę środowiska, np. na tablicach informacyjnych zwracających uwagę na instalacje fotowoltaiczne znajdujące się na dachu. Poprzez plakaty informujemy m.in. o usuwaniu odpadów opakowaniowych i naszych nowych torbach zakupowych wielokrotnego użytku. W niektórych krajach na wózkach zakupowych, zamrażarkach lub przekładkach kasowych prezentujemy, w którym miejscu w sklepie zrównoważony rozwój odgrywa ważną rolę. Hiszpańscy klienci w gazetce reklamowej i w internecie są dodatkowo motywowani do recyklingu za pomocą innowacyjnych pomysłów „Do-it-Yourself“.
W ramach naszego zaangażowania społecznego, realizujemy projekty promujące zdrowy styl życia. W Holandii współpracujemy z fundacją JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht – “Pomoc dzieciom i młodzieży w dążeniu do zdrowej wagi”), aby dzieci i młodzież uwrażliwiać na aspekt zdrowego odżywiania. Również w ramach promowanego przez fundację ALDI Nord Stiftungs GmbH projektu "Mobilna Akcja Odżywiania i Ruchu" Niemieckiego Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom wspieramy przede wszystkim aktywność fizyczną i zdrowe odżywianie dzieci.
Rozbudowujemy naszą ofertę świeżych produktów. Hasło „świeżość“ określa m.in. nasz asortyment owoców i warzyw, czyli grupę asortymentową, w której skład wchodzi 100 różnych produktów, o dużym znaczeniu w całej Grupie Przedsiębiorstw. W 2017 r. w Niemczech i Holandii wprowadziliśmy dodatkowy tydzień akcyjny pod nazwą „świeżość”. W Hiszpanii w ramach własnej kreatywnej kampanii komunikacyjnej („Sí nos importan“ – „Przecież one są ważne“) na przełomie października i listopada 2017 r. we wszystkich kanałach komunikacyjnych podkreślano znaczenie owoców i warzyw.
W ramach naszej nowej koncepcji ALDI Nord Instore Konzept (ANIKo) w naszych sklepach poświęcamy więcej miejsca przepisom zawierającym świeże dodatki. Przykładowo w Hiszpanii podczas nowych otwarć klienci mogą uczestniczyć w kuchennych prezentacjach prowadzonych przez profesjonalnych kucharzy. Przy tej okazji szczególnie podkreślane są aspekty odpowiedniego odżywiania, zdrowia i zrównoważonego rozwoju. Już od 2013 r. w Portugalii przepisy do gazetki reklamowej ALDI są przygotowywane przez doradcę żywieniowego.
Niemiecki cel CR dot. zrównoważonej konsumpcji został w okresie sprawozdawczym uzupełniony o kolejny cel charakterystyczny dla tego kraju.
Obszar działania: zaangażowanie społeczne & wspieranie dialogu
Cel |
Status |
Termin celu |
Zakres celu |
Istotność celu |
---|---|---|---|---|
Opracowanie projektów pilotażowych w zakresie zrównoważonej konsumpcji |
2018 |
projekt |
Niemcy |
|
Kontynuacja i rozszerzenie zaangażowania mającego na celu wspieranie wiedzy o zdrowiu wśród klientów i pracowników |
nowy |
sukcesywnie |
kontynuacja i rozszerzenie |
Holandia |
Odwołanie do wskaźników w pozycji „asortyment“
Przeciętna liczba artykułów owocowych i warzywnych w asortymencie
|
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|
Belgia/Luksemburg1 |
66 |
84 |
95 |
Dania |
90 |
90 |
107 |
Niemcy |
74 |
85 |
97 |
Francja |
65 |
70 |
75 |
Holandia |
75 |
105 |
104 |
Polska |
65 |
85 |
109 |
Portugalia |
85 |
91 |
93 |
Hiszpania |
120 |
112 |
111 |
Grupa Przedsiębiorstw (średnia) |
80 |
90 |
99 |
1 W celu uproszczenia podane dane dot. prawnie niezależnych spółek Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord z Belgii i Luksemburga zostały podsumowane (patrz "Przedmiot raportu").