[GRI 102-16] ALDI Nord jest międzynarodowym dyskontem odnoszącym sukcesy. W dziewięciu krajach zaopatrujemy konsumentów na wielu płaszczyznach produktami najwyższej jakości w stale korzystnych cenach. W swoich działaniach kierujemy się trzema wartościami: „Prostota działania, odpowiedzialność i zaufanie“. Są one zakorzenione w filozofii naszego przedsiębiorstwa „Po prostu ALDI“, która daje jasny przekaz ponad 69.000 pracownikom ALDI.
Jesteśmy świadomi wpływu naszych codziennych decyzji na każdy etap tworzenia łańcucha wartości dodanej. Dlatego częścią naszej kupieckiej świadomości jest przejmowanie odpowiedzialności za działanie naszego przedsiębiorstwa (Corporate Responsibility – CR). Działania te podejmujemy nie tylko dlatego, by długotrwale zapewnić naszą konkurencyjność, lecz by również w przyszłości wyznaczać standardy w handlu detalicznym i tym samym umacniać pozycję rynkową.
Obrót netto Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord
Całkowity obrót netto w roku obrotowym (w mld Euro)
Łączna liczba sklepów i liczba pracowników (całkowita) według płci i regionu na dzień 31.12.
2015 |
2016 |
2017 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Liczba sklepów |
Liczba pracowników |
w tym kobiety |
Liczba sklepów |
Liczba pracowników |
w tym kobiety |
Liczba sklepów |
Liczba pracowników |
w tym kobiety |
|
Belgia/Luksemburg1 |
461 |
6.256 |
4.452 |
457 |
6.412 |
4.455 |
459 |
6.727 |
4.804 |
Dania |
220 |
2.037 |
1.051 |
222 |
2.184 |
1.128 |
188 |
2.277 |
1.099 |
Niemcy |
2.339 |
31.429 |
22.521 |
2.298 |
35.215 |
25.405 |
2.249 |
35.836 |
25.511 |
Francja |
899 |
7.420 |
4.533 |
891 |
8.243 |
5.204 |
888 |
9.218 |
5.592 |
Holandia |
498 |
6.291 |
3.893 |
491 |
6.300 |
3.857 |
494 |
8.654 |
5.099 |
Polska |
105 |
1.160 |
1.002 |
118 |
1.466 |
1.254 |
124 |
1.906 |
1.706 |
Portugalia |
47 |
613 |
416 |
48 |
803 |
535 |
57 |
1.178 |
768 |
Hiszpania |
260 |
2.973 |
1.889 |
264 |
3.456 |
2.174 |
272 |
3.571 |
2.263 |
Grupa Przedsiębiorstw |
4.829 |
58.179 |
39.757 |
4.789 |
64.079 |
44.012 |
4.731 |
69.367 |
46.842 |
1 W celu uproszczenia podane dane dot. prawnie niezależnych spółek Grupy Przedsiębiorstw z Belgii i Luksemburga zostały podsumowane (patrz "Przedmiot raportu").
[GRI 102-2, -6, -7, -9] Od ponad 100 lat potrzeby naszych klientów pozostają priorytetem we wszystkich naszych działaniach. Ich oczekiwania w stosunku do nas stale rosną, dlatego stale się rozwijamy. W ramach projektu modernizacyjnego ANIKo (ALDI Nord Instore Konzept) nasze sklepy staja się jaśniejsze i bardziej przyjazne; nowe kolory i przejrzyste ustawienie towarów zapewniają jeszcze lepszą orientację w sklepie. Ponadto rozbudowujemy nasz asortyment artykułów spożywczych (Food) i artykułów codziennego użytku (Non-Food). Jednakże ALDI Nord jest czymś więcej niż suma produktów: naszym celem jest bycie dyskontem, który najlepiej wczytuje się w potrzeby ludzi i poprzez to jest im najbliższy. To im chcemy codziennie zapewniać wysokiej jakości, łatwe i korzystne zakupy.
Podstawę naszego asortymentu średnio w 86 procentach stanowią marki własne ALDI Nord; wybrane artykuły markowe uzupełniają tę ofertę. Naszym klientom oferujemy coraz większy wybór zdrowych produktów oraz produktów pochodzących ze zrównoważonych źródeł: na niemieckim rynku ALDI Nord jest wiodącym przedsiębiorstwem oferującym ekologiczne artykuły spożywcze (BIO). Również w innych krajach, w których ALDI Nord jest obecne, oferujemy stale zwiększający się asortyment produktów BIO.
Przeciętnie w jednym sklepie oferujemy około 1.600 produktów z 70 grup asortymentowych, co stanowi dziesięcioprocentowy wzrost w stosunku do 2016 r. Ponadto w ofercie znajdują się artykuły akcyjne, które od 2017 r. mogą się zmieniać nawet do trzech razy w tygodniu, w tym produkty należące do grup asortymentowych tekstylia i obuwie, elektronika, artykuły gospodarstwa domowego, narzędzia dla majsterkowiczów lub narzędzia ogrodowe. Oprócz tego w różnych krajach pod marką ALDI oferowane są usługi online takie jak podróże, usługi fotograficzne, muzyka, czy też usługi telefonii komórkowej, a także poczty kwiatowej, od 2017 r. także gry online i E-booki.
Liczba artykułów i udział marek własnych w asortymencie stałym (w procentach)1
2015 |
2016 |
2017 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
Liczba artykułów |
udział marek własnych (w %) |
Liczba artykułów |
udział marek własnych (w %) |
Liczba artykułów |
udział marek własnych (w %) |
|
Belgia/Luksemburg2 |
1.113 |
99,7 |
1.373 |
97,6 |
1.465 |
96,1 |
Dania |
1.394 |
87,7 |
1.651 |
81,0 |
1.826 |
75,5 |
Niemcy |
1.183 |
94,8 |
1.461 |
94,0 |
1.432 |
91,1 |
Francja |
1.210 |
94,6 |
1.450 |
95,1 |
1.452 |
90,9 |
Holandia |
1.238 |
97,7 |
1.437 |
94,2 |
1.737 |
93,5 |
Polska |
1.339 |
88,6 |
1.700 |
86,8 |
2.101 |
73,6 |
Portugalia |
1.477 |
92,3 |
1.505 |
85,3 |
1.639 |
85,8 |
Hiszpania |
1.422 |
90,2 |
1.609 |
89,7 |
1.842 |
89,6 |
Grupa Przedsiębiorstw |
1.297 |
92,9 |
1.523 |
90,2 |
1.687 |
86,2 |
1 Wobec naszych dostawców definiujemy jasne wymagania dot. naszych marek własnych.
2 W celu uproszczenia podane dane dot. prawnie niezależnych spółek Grupy Przedsiębiorstw z Belgii i Luksemburga zostały podsumowane (patrz "Przedmiot raportu").
[GRI 102-11, -16] Nasza polityka odpowiedzialności przedsiębiorstwa (CR-Policy) została ustanowiona dla całej Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord. Nawiązuje ona do filozofii naszego przedsiębiorstwa, a także definiuje nasze pojmowanie odpowiedzialności. Ponadto określa obszary, w których przejmujemy odpowiedzialność. W ramach naszego programu CR jasno definiujemy cele dla wszystkich obszarów działania. O naszych postępach informujemy m.in. w ramach raportu zrównoważonego rozwoju.
Cel |
Status |
Termin celu |
Zakres celu |
Istotność celu |
---|---|---|---|---|
Opracowanie programu szkoleniowego w celu podwyższenia kompetencji kadr kierowniczych |
nowy |
2019 |
projekt |
Polska |
Usprawnienie komunikacji między współpracownikami |
nowy |
2019 |
między innymi stworzenie kolejnych kanałów komunikacji dla pracowników |
Niemcy |
Cel |
Status |
Termin celu |
Zakres celu |
Istotność celu |
---|---|---|---|---|
Wszystkie zakłady produkcyjne w krajach uznanych przez amfori-BSCI za kraje ryzyka, które produkują artykuły Non-Food pod marką własną ALDI Nord, posiadają aktualny i wystarczający wynik audytu socjalnego (Business Social Compliance Initiative – BSCI) |
2019 |
100% |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Włączenie wybranych zakładów produkcyjnych wytwarzających artykuły Non-Food pod marką własną ALDI Nord do programu kwalifikacyjnego ALDI Factory Advancement (AFA) Project, mającego na celu poprawę warunków pracy poprzez wspieranie dialogu pomiędzy pracownikami i managerami w Bangladeszu |
sukcesywnie |
kontynuacja i rozszerzenie |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Utworzenie własnego procesu kontrolnego w Azji i sterowanie nim |
2017 |
ukończenie tworzenia procesu kontrolnego i przeprowadzanie kontroli |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Udokumentowanie ewaluacji socjalnej (GRASP lub porównywalnej) przez wszystkich producentów owoców i warzyw |
2018 |
100% |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Zamiana wszystkich kwiatów i roślin zdefiniowanych jako marki własne na produkty certyfikowane w sposób zrównoważony (np. GLOBALG.A.P w połączeniu z GRASP) |
nowy |
2019 |
100% |
Grupa Przedsiębiorstw |
Rezygnacja z określonych grup substancji w produkcji odzieży, tekstyliów domowych i obuwia pod marką własną (ALDI Detox Commitment) |
2020 |
100% |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Stworzenie i opublikowanie międzynarodowej polityki zakupowej bawełny |
cel osiągnięty w Niemczech |
2017 |
polityka zakupowa |
Grupa Przedsiębiorstw |
Stosowanie bawełny pochodzącej ze zrównoważonych źródeł (np. GOTS, OCS 100/blended, Fairtrade, bawełna pochodząca z recyklingu) dla artykułów z grupy asortymentowej odzieży i tekstylia domowe |
nowy |
sukcesywnie |
zwiększanie w zależności od dostępności danej jakości |
Grupa Przedsiębiorstw |
Stosowanie bawełny pochodzącej ze zrównoważonych źródeł (np. zgodnie ze standardami GOTS, OCS, Standard Fairtrade) |
nowy |
2018 |
30% |
Niemcy |
Zwiększanie udziału certyfikowanego surowca kawy w zdefiniowanych artykułach marki własnej (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance i unijne logo produkcji ekologicznej) |
nowy |
2020 |
zwiększanie |
Grupa Przedsiębiorstw |
Zamiana ilości surowca herbaty czarnej oraz zielonej w zdefiniowanych artykułach marki własnej na herbatę certyfikowaną pozyskiwaną w sposób zrównoważony (UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade, unijne logo produkcji ekologicznej) |
nowy |
2018 |
80% |
Grupa Przedsiębiorstw |
Zamiana ilości herbatki ziołowej i owocowej w zdefiniowanych artykułach marki własnej na herbatkę certyfikowaną pozyskiwaną w sposób zrównoważony (Rainforest Alliance, Fairtrade UTZ, UEBT/UTZ, unijne logo produkcji ekologicznej) |
nowy |
2018 |
30% |
Grupa Przedsiębiorstw |
Zamiana ilości herbatki ziołowej i owocowej zdefiniowanych artykułach marki własnej na herbatę certyfikowaną pozyskiwaną w sposób zrównoważony (Rainforest Alliance, Fairtrade UTZ, UEBT/UTZ, unijne logo produkcji ekologicznej) |
nowy |
2020 |
40% |
Grupa Przedsiębiorstw |
Zamiana na certyfikowany surowiec (UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade) dla artykułów marki własnej zawierających w składzie istotny udział kakao w asortymencie stałym i akcyjnym w zdefiniowanym obszarze obowiązywania. |
2017 |
100% |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Zamiana na certyfikowany przez RSPO olej palmowy dla wszelkich artykułów marki własnej zawierających olej palmowy (Roundtable on Sustainable Palm Oil – RSPO) |
2018 |
100% |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Stworzenie i opublikowanie międzynarodowej polityki zakupowej drewna |
2017 |
polityka zakupowa |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Zamiana produktów wykonanych z drewna lub drewnopochodnych na materiały certyfikowane w sposób zrównoważony (FSC®, PEFC™, Ecolabel lub porównywalne standardy) |
nowy |
2020 |
100% |
Grupa Przedsiębiorstw |
Zamiana wszystkich nowo zakupionych opakowań handlowych (jednostkowych), zbiorczych, transportowych artykułów na materiały pochodzące z recyklingu i/lub materiały certyfikowane w sposób zrównoważony, w zależności od dostępności (FSC®, PEFC™, Ecolabel lub porównywalne standardy) |
nowy |
2020 |
100% |
Grupa Przedsiębiorstw |
Rozszerzanie asortymentu o produkty wegetariańskie i wegańskie (np. V-Label) |
nowy |
sukcesywnie |
zwiększenie |
Grupa Przedsiębiorstw |
Rozszerzenie systemów kontroli i certyfikowania oraz własnych standardów, wykraczających poza wymogi prawne i uwzględniających aspekty dobrostanu zwierząt |
nowy |
sukcesywnie |
zwiększenie |
Grupa Przedsiębiorstw |
Wzrost liczby produktów mięsnych oraz produktów zawierających mięso oznaczonych Kodem Identyfikowalności ALDI (ATC) |
nowy |
sukcesywnie |
zwiększenie |
Grupa Przedsiębiorstw |
Zwiększenie udziału ryb i produktów zawierających ryby certyfikowanych w sposób zrównoważony (MSC, ASC, GLOBALG.A.P. i unijne logo produkcji ekologicznej) |
nowy |
2018 |
50% |
Grupa Przedsiębiorstw |
Dalsze redukowanie zawartości soli i cukru w kolejnych artykułach marki własnej |
nowy |
sukcesywnie |
zwiększenie |
Grupa Przedsiębiorstw |
Wyróżnienie znakiem jakości PlanetProof wszystkich owoców i warzyw uprawianych w Holandii |
nowy |
2019 |
100% |
Holandia |
Wprowadzenie produktów posiadających certyfikat BEE FRIENDLY |
nowy |
2019 |
sporządzenie i wdrożenie |
Francja |
Cel |
Status |
Termin celu |
Zakres celu |
Istotność celu |
---|---|---|---|---|
Do 2021 r. zredukowanie o 40 % emisji gazów cieplarnianych względem roku bazowego 2015 |
nowy |
2021 |
– 40% względem 2015 r. |
Grupa Przedsiębiorstw |
Wprowadzenie oświetlenia LED we wszystkich nowych sklepach (wewnątrz i na zewnątrz) oraz kontrolowanie wymiany starego oświetlenia na oświetlenie LED w istniejących sklepach i centrach logistycznych |
2019 (i sukcesywnie) |
100% |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Zwiększenie udziału sklepów wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne |
sukcesywnie |
kontynuacja i zwiększenie |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Opracowanie koncepcji kontroli, analizy i redukcji emisji gazów cieplarnianych |
2017 |
koncepcja |
Grupa Przedsiębiorstw |
|
Opracowanie koncepcji wprowadzenia monitoringu energetycznego i systemu zarządzania energią |
w Niemczech cel osiągnięto |
2017 |
koncepcja |
Grupa Przedsiębiorstw |
Podwyższenie współczynnika wykorzystania energii pozyskanej samodzielnie za pomocą instalacji fotowoltaicznych w sklepach na potrzeby własne poprzez kombinację z koncepcjami wykorzystującymi dwusystemowe urządzenia chłodzące i grzewcze oraz układem instalacji fotowoltaicznych dostosowanych do zapotrzebowania |
sukcesywnie |
kontynuacja i zwiększenie |
Niemcy |
|
Sprawdzenie alternatywnych metod napędu do zastosowania w procesach logistycznych |
2017 |
oświetlenie |
Niemcy |
|
Wdrożenie całopowierzchniowego, cyfrowego systemu monitoringu urządzeń chłodniczych w celu uzyskania obniżenia emisji poprzez zoptymalizowanie współczynników nieszczelności i/lub czynników chłodniczych bardziej przyjaznych dla środowiska |
sukcesywnie |
100% |
Niemcy |
|
Wdrożenie całopowierzchniowego, cyfrowego systemu monitoringu systemów chłodzenia w celu uzyskania obniżenia emisji poprzez zoptymalizowane współczynniki nieszczelności i/lub czynniki chłodnicze bardziej przyjazne dla środowiska |
nowy |
2017 |
100% |
Holandia |
Stopniowe przestawienie wszystkich gotowych do podłączenia chłodziarek i zamrażarek na czynnik chłodzący Propan (R290) o bardzo niskim globalnym potencjale ocieplającym (Global Warming Potential – GWP) |
sukcesywnie |
100% |
Niemcy |
|
Wycofanie ze sprzedaży plastikowych toreb zakupowych |
nowy |
2018 |
100% |
Niemcy, Holandia, Belgia |
Budowa magazynu centralnego z certyfikatem BREEAM |
nowy |
2019 |
budowa |
Belgia |
Całopowierzchniowe zapewnienie certyfikatu ISO 50001 |
nowy |
2018 |
100% |
Holandia |
Cel |
Status |
Termin celu |
Zakres celu |
Istotność celu |
---|---|---|---|---|
Opracowanie projektów pilotażowych w zakresie zrównoważonej konsumpcji |
2018 |
projekt |
Niemcy |
|
Wdrożenie instrukcji dotyczącej postępowania z żywnością nienadającą się już do sprzedaży w sklepach |
w opracowaniu |
2017 |
wdrożenie instrukcji |
Grupa Przedsiębiorstw |
Kontynuacja i rozszerzenie zaangażowania mającego na celu wspieranie wiedzy o zdrowiu wśród klientów i pracowników |
nowy |
sukcesywnie |
kontynuacja zwiększenie |
Holandia |
Rozszerzenie dialogu z istotnymi interesariuszami |
sukcesywnie |
udział w inicjatywach branżowych |
Grupa Przedsiębiorstw |
Dalsze krajowe cele znajdą Państwo online na stronach krajów, w których ALDI Nord prowadzi swoją działalność.
Wspieramy Cele Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (Sustainable Development Goals – SDGs) i dążymy do ich osiągnięcia. Skupiamy się przy tym na zrównoważonym ukształtowaniu naszego asortymentu marek własnych na wszystkich etapach łańcucha tworzenia wartości dodanej jak również promowaniu odpowiedzialnej konsumpcji. Tym sposobem wspieramy m.in. następujące cele SDGs: „Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja“ (cel 12), „Działania w dziedzinie klimatu“ (cel 13), „Wzrost gospodarczy i godna praca “ (cel 8) oraz „Życie na lądzie “ (cel 15).
W 2017 r. wraz z przystąpieniem do inicjatywy UN Global Compact ponownie podkreśliliśmy, że zrównoważony rozwój stanowi podstawę systemu wartości naszego przedsiębiorstwa.