Zmiany klimatyczne dotyczą każdego. Nasze działania na rzecz ochrony klimatu są dla nas oczywistością. Naszym celem jest, by do 2021 roku obniżyć emisję gazów cieplarnianych o 40% względem 2015 roku. W tym celu wdrażamy środki ochrony klimatu we wszystkich odpowiednich obszarach. Wiele działań wdrażamy w naszych sklepach, ponieważ tam możemy zaoszczędzić najwięcej CO2.
Wchodząc do jednego z naszych zmodernizowanych sklepów, od razu rzuca się w oczy wiele zmian: rozbudowana oferta asortymentowa, okna sięgające podłogi, świeże kolory i szersze alejki sklepowe… Czego nie można jednak rozpoznać na pierwszy rzut oka – licznych innowacji, które chronią klimat dzięki nowoczesnej technologii.
Być może zauważyli już Państwo, jak jasno i przyjemnie jest w odnowionych sklepach. Duże okna dostarczają mnóstwa naturalnego światła. Dzięki temu w ciągu dnia nie potrzeba aż tyle sztucznego oświetlenia – wyraźna oszczędność energii. Oczywiście nie możemy całkowicie zrezygnować ze światła. Od 2016 roku we wszystkich nowych lub zmodernizowanych sklepach wykorzystywana jest wyłącznie energooszczędna technologia oświetlenia LED. Zużywa ona do 50% mniej energii niż nasze poprzednie oświetlenie. W przypadku regałów chłodniczych i zamrażarek żarówki LED zapewniają także dobre oświetlenie oraz lepszą orientację. Technologia ta ma tutaj również dodatkową zaletę – generuje mniej ciepła niż inne rodzaje oświetlenia, tym samym do chłodzenia zużywa się mniej prądu.
A propos chłodzenia, aby jogurt, mleko, pizza czy paluszki rybne były zawsze świeże, muszą być odpowiednio schłodzone lub zamrożone. Procesy te zużywają dużo energii elektrycznej. Dlatego w naszych nowych sklepach stosujemy wyłącznie energooszczędne zamrażarki. A w przypadku regałów chłodniczych coraz częściej używamy inteligentnych systemów – chłodzą w sposób wydajny, a oprócz tego mogą odzyskiwać ciepło generowane podczas chłodzenia. Te z kolei wykorzystujemy do ogrzewania sklepów, co jest praktyczne, a dodatkowo pozwala zaoszczędzić energię. W naszej agendzie znajduje się również temat czynników chłodniczych. Są one niezbędne do chłodzenia, mogą jednak przedostawać się do atmosfery poprzez małe nieszczelności (tzw. wycieki). W zależności od rodzaju czynnika chłodniczego, wpływają one niekorzystnie na klimat. Niestety, z uwagi na obecny stan techniczny, takich wycieków nie da się całkowicie uniknąć. W niektórych krajach używamy cyfrowego monitoringu wycieków do dokumentowania zużycia czynnika chłodniczego. Pomaga nam to ograniczyć liczbę wycieków do minimum. Ponadto, do nowych regałów chłodniczych i zamrażarek używamy przyjaznego dla środowiska naturalnego czynnika chłodniczego propanu (R290). W przyszłości dla naszych regałów chłodniczych w naszych nowych sklepach stosowany będzie wyłącznie naturalny czynnik chłodniczy CO2.
Lampy znajdujące się na parkingach oraz instalacje zewnętrzne nowych sklepów oświetlane są również za pomocą technologii LED. Każdy, kto się dokładnie przyjrzy, może również zauważyć coś podejrzanie połyskującego na dachu – to instalacje fotowoltaiczne, dzięki którym już w wielu sklepach generujemy energię elektryczną. W 2017 roku dzięki systemom solarnym umieszczonym na dachach naszych sklepów wygenerowaliśmy już 23 000 MWh energii elektrycznej, prawie tyle samo, ile rocznie zużywa ok. 5 800 gospodarstw domowych. Obecnie zużywamy przemysłowo około 70% wytworzonego prądu, reszta jest przesyłana do sieci energetycznej. Planowane jest zwiększenie udziału samodzielnie wykorzystywanej energii. W tym celu pilotujemy wprowadzenie technologii przechowywania, które umożliwią nam wykorzystanie wytworzonego prądu w późniejszym czasie. W temacie energii słonecznej mamy wciąż wiele do zrobienia – w samej Francji planuje się montaż 120 nowych instalacji. Również w Portugalii do 2021 roku zostaną zainstalowane systemy produkujące około 5 000 kWp (kW peak) dodatkowej energii. Odpowiada to ponad 50 nowym instalacjom. W Belgii w latach 2018/2019 będzie to kolejnych 18 instalacji.
W naszych sklepach wszystkie działania na rzecz ochrony klimatu stanowią fundament naszej kompleksowej strategii klimatycznej. Ponieważ nie tylko wyznaczyliśmy sobie jasny cel w zakresie klimatu (do 2021 roku obniżenie o 40 procent emisji CO2 względem 2015 roku), ale także stworzyliśmy konkretny plan działania. Klikając w grafikę dowiedzą się Państwo, w których z naszych obszarów generowane są emisje CO2 i jakie działania podejmujemy celem ich zmniejszenia.
Funkcjonowanie sklepów ma największy udział w emisji gazów cieplarnianych. Jeden sklep zużywa rocznie w zależności od wielkości i wyposażenia – około 150 do 250 MWh energiielektrycznej. To odpowiada zużyciu energii przez ok. 40 do 60 przeciętnych gospodarstw jednorodzinnych. Warunek większej efektywności energetycznej tkwi w obszarach chłodzenia i oświetlenia.
Czynniki chłodnicze mogą przedostawać się do atmosfery, przyczyniając się do globalnego ocieplenia. Niestety, z uwagi na obecny stan techniczny, takich ubytków (tzw. wycieków) nie da się całkowicie uniknąć. Dzięki cyfrowemu systemowi monitorowania ograniczamy je do minimum. Jednocześnie coraz częściej zastępujemy istniejące czynniki chłodnicze przyjaznymi dla klimatu alternatywami, takimi jak naturalny czynnik chłodniczy propan (R290) lub CO2.
Również w centrach logistycznych oświetlenie jest odpowiedzialne za większą część zużycia prądu (do 50 procent). Technologia LED stwarza tutaj ogromny potencjał oszczędności. Ponadto w centrach logistycznych ewaluujemy zastosowanie oświetlenia dopasowanego do potrzeb. Przez czujniki ruchu w pełni oświetla się tylko te części magazynu, w których się pracuje. W Niemczech obok czujników ruchu zainstalowano również czujniki światła. Redukują one sztuczne oświetlenie w zależności od ilości wpadającego światła dziennego, co dodatkowo pozwala zaoszczędzić prąd.
Nasze produkty muszą być transportowane z naszych centrów logistycznych do poszczególnych sklepów. Transport ten realizujemy głównie sami. Większa część emisji gazów cieplarnianych powstających w logistyce wynika ze zużycia oleju napędowego przez samochody ciężarowe dostarczające towar do sklepów. W branży logistycznej wciąż jest trudno zastąpić olej napędowy innym paliwem, który byłby przyjazny dla środowiska. W 2017 roku sprawdzaliśmy w Niemczech wykorzystanie napędów alternatywnych.
Dalsze szczegóły dotyczące naszego celu klimatycznego i naszych działań można przeczytać w naszej polityce klimatycznej.